inkasso_1.jpg

Klarna AB  grundades 2005 utav Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth och Victor Jacobsson. Företaget tillhandahåller betalningslösningar för e-handelsbranschen.

Klarna äger även inkassoföretaget Segoria(www.segoria.se) vilken är en bifirma. Båda sitter för övrigt på samma adress:

Norra stationsgatan 61
113 43 Stockholm

Klarna har prisats för "sin skarpa affärsplan". De erbjuder betalningslösningar åt e-handelsföretag, där konsumenten får varan först och betalar i efterhand.

Källa: Wikipedia

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klarna

Så här långt ser det bra ut. Men trots att företaget är en framgångssaga, tjänar bra med pengar och värderat till flera miljarder är man tydligen inte nöjda. Nu gäller det att tjäna så mycket pengar det går på konsumenterna, det gör de genom att tänja på lagen. Nedan följer en beskrivning över deras affärsmetoder:

De använder sig av kort betalningstid: 14 dagar i stället för 30 dagar.

De säger upp avtalet. Har Klarna inte fått in betalning säger de upp ingått avtal. Kunden får en ny faktura på totalbeloppet, alternativt  tvingas till nytt, dyrare avtal.

Genom sitt egna inkassobolag Segoria ser de till att driva in uteblivna skulder. Betalningar som inte inkommit i tid skickas omgående till deras egna Inkassobolag. Kunden hamnar lätt i underläge.

Metoderna: Kort betalningstid, uppsägning och omförhandling av avtal är ej olagliga men gör att kunden lätt hamnar i svårigheter. Att detta dessutom  är satt i system är beklämmande.

Vad kan vi som konsumenter då göra? Vi på Svartlista uppmanar till bojkott mot denna typ av företag: Handla inte av företag som använder sig av deras tjänster, handla inte med Klarna, berätta, sprid era erfareneheter på internet.

Klarna sittet på två stolar. På den ena  har vi Klarna som lånar ut pengar. På den andra har vi inkassobolaget Segoria som är en bifirma till Klarna vilken ser till att driva in uteblivna skulder. Jag hävdar att kunden vid en eventuell tvist hamnar i underläge.

Läs mer

_____

Här kommer min (alertswedens) erfarenheter:

Trots att jag handlat på mitt Visa-kort och betalt hela summan för den köpta varan så begär de mina personuppgifter (på en blankett genom nätet som dessutom inte fungerade) för att jag ska få tillbaka pengarna för en returnerad vara till ett företag som använder sig av deras tjänst.

Förra gången det hände så fick jag vänta flera veckor på att få tillbaka mina pengar!

Jag säger som ovanstående artikel:

Handla inte av företag som använder sig av deras tjänster, handla inte med Klarna, berätta, sprid era erfarenheter på internet.

______________________________________________________